Z mého bruselského blok(g)u – Lobovat a lobbovat

8.11.2013 000 9:20

Možná byste nevěřili, jak velký je rozdíl v tom, když se řekne lobovat a lobbovat. Tím spíš, když to není napsané, to je odlišnost prakticky nulová. Třeba v psané verzi může jít jednou o sportovní výraz, popisující, jak tenista protihráče přehodil velkým obloukem. Podruhé je to popis ovlivňování nějakého rozhodnutí.

Což ale neplatí tak docela – lobbista, to je třeba v našich zeměpisných šířkách takřka sprosté slovo, nadávka. Za což si můžeme sami, protože jsme uvolnili prostor nekalým praktikám lidí pletoucích si lobbismus s kupováním vlivu. A tak si náš občan myslí (bohužel často právem), že lobbismus rovnou rovná se korupce.

Jenomže když se před časem v médiích například Václav Krása hrdě přiznal, že se považuje za velkého lobbistu v zájmu zdravotně postižených, nebo když někdo pomáhá dárcům kostní dřeně, je to přece něco jiného, než když za nitky politiky tahají lobbisté Janoušek a jiní…Při Evropském parlamentu a komisi je v »Rejstříku transparentnosti« oficiálně, a musím zdůraznit dobrovolně, registrováno víc než 5000 lobbistických organizací. Naštěstí zdaleka ne »našeho typu«, protože sdělování informací, prosazování zájmů může mít i seriózní formu. A jsem moc rád, že se – jako kvestor i zástupce GUE/NGL – mohu na přezkoumání pravidel pro fungování takového »seznamu« aktivně podílet…

Pro EU, včetně EP, u nás většinou nemáme moc dobrých slov. Trefovat se do »Bruselu« je národní sport. V tomto případě nás ale Evropa poněkud »přelobovala« a je o pořádný kus dál než my. Pravidla pro lobbing stále nemáme, zákon skončil u ledu a lobbisté rejdí dál, zahaleni do mlhavého oparu spojení s korupcí. S nálepkou, kterou jim jen tak někdo neodpáře. Ani v Bruselu není všechno křišťálově čisté, ale je tu alespoň snaha.

A už jen na okraj, lobbovat se musí umět. Když před nedávným hlasováním o tzv. tabákové směrnici zaplavila e-maily europoslanců tabačka z Kutné Hory uniformním voláním »obyčejných lidí« proti přísnějším pravidlům pro tabákové výrobky a v poštovních schránkách se vršily pohlednice s opisovaným textem, mělo to spíš kotraproduktivní dopad. Asi vážně platí – když je něčeho moc, tak je toho příliš. I v lobbingu…